ההקשר של הסכסוך האוקראיני

  • by

ההקשר של הסכסוך האוקראיני

אוקראינה היא מדינה במזרח אירופה החולקת גבולות עם רוסיה, בלארוס, פולין, סלובקיה, הונגריה ורומניה. הסכסוך האוקראיני נמשך מאז סוף 2013 וזהו אחד הסכסוכים האלימים ביותר באירופה. הסכסוך הושפע מגורמים רבים כולל גיאופוליטיקה עולמית והיסטוריה ארוכה של מתחים אתניים בין האזורים השונים של אוקראינה. . הסכסוך האוקראיני נמשך רק מסוף 2013. הסכסוך האוקראיני וההיסטוריה המורכבת שלו משתנים מאוד בדעות ובמורכבות. המצב הפוליטי והכלכלי של המדינה הושפע רבות מברית המועצות, רוסיה, מערב אירופה ובעיקר פולין. ישנם שחקנים מרכזיים רבים המעורבים בסכסוך זה כולל רוסיה,

הסכסוך האוקראיני הוא מאבק בין הכוחות האוקראינים למורדים בדלנים שרוצים ליצור מדינה עצמאית של "נובורוסיה" במזרח אוקראינה. הסכסוך נמשך מאז סוף 2013 וזהו אחד הסכסוכים האלימים ביותר באירופה. מלחמה זו גרמה לסבל אנושי רב, עם למעלה מ-10,000 הרוגים, מיליון בני אדם עקורים ויותר מ אוקראינה, פולין,

תפקידם של הלאומנים בפוליטיקה ובקונפליקט האוקראיני

באוקראינה, הלאומנים מילאו תפקיד משמעותי בפוליטיקה ובקונפליקט. הם הקבוצה הרדיקלית ביותר בפוליטיקה האוקראינית והיו בחזית של סכסוכים רבים ושונים.

לאומנים הם קבוצה רדיקלית שמילאה תפקיד משמעותי בפוליטיקה ובקונפליקט האוקראיני. הם קיצוניים יותר מקבוצות פוליטיות אחרות באוקראינה והיו בחזית של סכסוכים רבים ושונים.

מעמדה הייחודי של אוקראינה בין רוסיה למערב

לאוקראינה יש עמדה ייחודית בין רוסיה למערב. היא לא חברה בנאט"ו, אבל היא חברה באיחוד האירופי. יש לה גם קשרים חזקים עם רוסיה, והיא חולקת גבולות עם רוסיה. החברות השונות, הקשרים הכלכליים והתרבותיים הללו אומרות שאוקראינה היא מסובכת. מי בשלטון באוקראינה? אי אפשר לדעת מי בשלטון כרגע, שכן המדינה נתונה בסערה כבדה מאז השתלטו המפגינים על בניין הפרלמנט האוקראיני ב-28 בנובמבר 2011. נשיא רוסיה ינוקוביץ' פיזר את הפרלמנט והכריז לבחירות מוקדמות ב-26 בדצמבר. למרות זאת הפרלמנט האוקראיני נקרא לכנס להצבעה ב-29 בדצמבר להדחת הנשיא ינוקוביץ'. הפרלמנט הצביע בעד ההדחה, אך הוא עדיין נשאר בשלטון. ב-28 בינואר 2014 חלה מהפכה שהדיחה אותו מתפקידו. עדיין יש הרבה אי ודאות והנשיא החדש עדיין לא נבחר. אוקראינה ממוקמת בין רוסיה למערב. יש לו עמדה ייחודית של להיות לא דבר אחד ולא אחר. היא חברה באיחוד האירופי אך לא בנאט"ו. יש לה קשרים חזקים עם רוסיה, והיא חולקת גבולות עם רוסיה.

הנייטרליות של המדינה הייתה אחת הסיבות לכך שאוקראינה הצליחה להימנע מלהיגרר למלחמת העולם השנייה כאשר גרמניה הנאצית פלשה לפולין ב-1939. אוקראינים רבים לחמו במהלך מלחמת העולם השנייה ובצבא המורדים האוקראיני שנלחם נגד ברית המועצות למען עצמאות אחרי המלחמה. גבולותיה של אוקראינה עם פולין, רומניה, הונגריה וסלובקיה הוסדרו רק לאחר מלחמת העולם השנייה בהסכם פוטסדאם ב-1945. ברית המועצות סיפחה את רוב מזרח אוקראינה ב-1938 לפני תחילת מלחמת העולם השנייה.
למידע בנושא של ההקשר של הסכסוך האוקראיני נא לבקר באתר

היסטוריה קצרה של המלחמה באוקראינה

המלחמה במזרח אוקראינה היא סכסוך מזוין באזור דונבאס שבאוקראינה. זה התחיל ב-2014 כאשר בדלנים פרו-רוסים, בתמיכת רוסיה, השתלטו על חלקים ממחוזות דונייצק ולוחנסק.

 

המלחמה הייתה תוצאה של ניסיונות ממשלת אוקראינה להחזיר לעצמה את השליטה על חלקים משטחה מבדלנים פרו-רוסים שנעזרו בכוחות הצבא הרוסי. הסכם הפסקת האש נחתם ב-12 בפברואר 2015 במינסק על ידי נציגים מאוקראינה, רוסיה, קבוצות מורדים וחותמים אחרים. המלחמה במזרח אוקראינה גרמה למותם של 7,000 בני אדם נכון למאי 2017.

שגרירות רוסיה בישראל

שגרירות רוסיה בחיפה

הוצאת ויזה לרוסיה

הקונסול הרוסי בישראל

יצירת קשר עם שגרירות רוסיה